6 december 2010

Chokladmoussetårta (LCHF)


150 g hackade nötter (jag använde mitt "nötmjöl")
50 g smör
4 ägg
3 dl grädde
200 g philadelphiaost
300 g choklad (70-85% kakao)
1 msk vaniljpulver (jag använde vaniljsocker... det är kanske lite aja baja...)
Socker motsvarande 3-5 msk, för den som vill (jag använde inte socker/sötningsmedel och den blev jättegod ändå!)


Lägg bakplåtspapper i botten av en ugnsäkerform (jag använde en sån där man kan lossa kanten). Blanda nötterna med smält smör och fördela på botten av formen. Grädda i 225 grader tills den har fått en gyllenbrun yta. Dela gulorna från vitorna och vispa vitorna till hårt skum. Vispa grädden hårt i en skål för sig och vispa till sist gulorna tillsammans med osten, vaniljen och ev. socker i en annan skål. Smält chokladen i vattenbad eller micro. Blanda chokladen med hälften av grädden. Vänd ner resten av grädden, ägg- och ostblandningen och slutligen äggvitorna i smeten. Var försiktig när du blandar i allt, att du inte rör för mycket för att bibehålla luftigheten. Häll chokladsmeten över nötbotten och ställ i kylen över natten!

Inga kommentarer: